Sverige, du sover!
3

Pladeutgivelse. Afzelius revser udland og hjemland

Af Henrik Hermann
Århus Stiftstidene

De svenske magthavere er visionsløse, og svenskene mangler humor, mener Bjørn Afzelius. Den middelaldrende, nyskilte troubadour hylder Oluf Palme på sit 19. album. USA anklages med sangen: "Amerika du slog Lennon og Elvis ihjel".

Bjørn Afzelius er socialist, og det er han lige til han dør. Den svenske komponist og sanger er blevet 50, og i sin 25 år lange karriere har han doneret millioner til fattige i Den tredje verden.
Derfor virker det lidt grotesk, at præsentationen af hans nye album med sange, der sparker til både svenske magthavere og amerikans livsstil, skal foregå på en kongelig hofrestaurant i København.

Mens Afzelius fortæller og synger om de jäkla svenske magthavere, det psykologiske tomrum efter mordet på Palme og amerikanerne, der slog Lennon og Elvis ihjel, er der skaldyrskræs, højrebsbuffet, champagne og fine årgangsvine til pressen og folkene fra pladebranchen.
Cowboychampagne

Vi er på restaurant Kokkeriet i Kronprinsessegade til pressemøde, eller som der stod i den personlige invitation: Et helt ekstraordinært arrangement med Bjørn Afzelius, italienske tapas, vin og vand. Det hele er lettere forsinket, og vi opfordres af pladeselskabets folk til at spise og drikke alt det vi lyster.
Det champagne-overrislede selskabet har i over en time ventet på den populære socialist Afzelius, der både kan få pædagoger og pressefolk til at danse efter sin musik. Bjørn Afzelius' nye danske pladeselskap, CMC Records, vil gøre detekstra godt. Der bliver kræset for pressen og branchen.
Gennem uvejr
Afzelius er omsider ankommet fra Göteborg. Forsinkelsen skyldes det værste uvejr i 20 år.
Forbi den store zinkbar, borde med hvide duge og årgangsvine stryger socialisten Afzelius. I hånden har han sit ælskede verktøj, den seksstrengede guitar. Stående i cowboyjakke, ditto skjorte og bukser præsenterer den nyskilte middelaldrende troubadouren i bedste højskolestil sine numre fra pladen. Guitaren har han sat væk, for pladeselskabet har stablet store JBL-højttalerer og et Sony-anlæg op på en træbenk midt i Kokkeriet.
Afzelius spiller hele sit album for os. Med sig selv i rollen som kommentator.
Imens spiser og drikker pressens folk fra både SiD's Fagblad og sladderbladet Kig ind. Da Bjørn Afzelius er færdig med at gennemgå sangene fra A-Z er stort set alle pressefolk forsvundet. Jeg venter tålmodigt på de tre kvarter, jag har fået tildelt i selskab med en af de sidste ægte socialister, som skønnes at have doneret 4-5 millioner af sine pænt tjente pladekroner til projekter i den tredje verden.
Manager-rap
Bjørn Afzelius sætter sig. Pladeselskabets show er slut. Manageren er det stadig i sin blomstrede "lambada-skjorte", som Afzelius kalder den. Til akkompagnement af klirrende glas og tallerkener får pladeselskabets direktør rappet en hurtig sang om, hvor glad CMC er for at have købt Afzelius' "bagkatalog". Spørgsmålet er så, hvornår pladeselskabet fra hovedsædet i Pandrup spiller ud med Bjørns Bedste "Bitar", blot et ydmygt forslag til titlen på et opsamlingsalbum.
Afzelius får sig en fadøl, det er som om han står uden for hele den kommercielle del, selve forretningen Afzelius interesserer ham slet ikke. Han nipper til fadøllen, nikker afslappet og smiler. Bjørn Afzelius er tænd og klar til en samtale på tomandshånd.
Ikke millionær
Det er muligt, at pladeselskabet vil sætte fest og farver på det hele for at sælge varen, men Bjørn Afzelius er ikke nogen champagne-socialist. Han mener hvert ord, han synger. Han har lagt et stort arbejde i den nye plade, som er grundigt og professionelt produceret af Jens Rugsted.
Titelnummeret Tanker vid 50 er pladens nøglesang, både selvudleverende og filosofisk. Vi får Dylan-mund-harmonika, og i bedste Bruce Springsteen-stil synger Afzelius om det at blive halvgammel. 50 fylde han i januar.
- Jeg har oplevet så meget, at halvdelen er glemt, klager han. Og lad os tage et par brokker mere, som vi oversætter fra skånsk til dansk.
- Jeg kræver jo alt, sledrian er det, jeg frygter mest...
- Jeg funderer over, hvordan hun ser ud. Den kvinde som indser, der inden i min trygge figur bor et kærlighedsdyr!
Bjørn Afzelius ser på mig. Han er nyskilt, og det er ikke første gang han har kæmpet sig gennem en skilsmisse.
- Jeg har en dansk kæreste, som bor her i København. Når jeg møder en ny pige tror jeg hver gang, at det vil vare ved. Men sådan er det ikke, siger Bjørn Afzelius.
Han holder en pause og siger så:
- Jeg er nok heller ikke så nem. Jeg vender mig meget ind i mig selv. Og så er jeg ofte ude at spille. Det er man jo som musiker.
Han holder af at bo hos sin kæreste i dagens Danmark.
- Jeg synes godt om den danske humor. Det er som om i tager det hele lettere. Sådan er svenskene slet ikke. Det hele er så farveløst i Sverige.
Om at blive 50 siger han:
- Nej, jeg føler mig ikke gammel. Sådan har jeg det ikke. Jeg har det godt, og jeg vil helt sikkert også sidde men min guitar og spille, når jeg er 70, siger Afzelius, som havde det herligt i fjor med Mikael Wiehe, da de to samlede det gamle Hoola Bandoola Band og sang de gamle slagere fra dengang. Han ser godt ut. Slank med sølvstænk i håret.
Bjørn Afzelius fik for alvor sit såkaldte kommercielle gennembrud, da han i 1990 indsang Anne Linnets sang Tusind Bitar.
Her i Kokkeriet, på kogekunstens højborg, er samlingspunkt for kapitalen, spørger jeg forsigtigt til, hvordan det er at være socialist og millionær på en og samme tid.
- Jamen, jeg er ikke millionær. men jeg mangler heller ikke noget. Jeg vil gerne have at jeg selv og mine børn har tøj på kroppen og mad på tallerkenen. Ellers interesserer penge mig ikke, siger Bjørn Afzelius.
Palmes Sverige
På sit nye album har Bjørn Afzelius en særlig smuk melodi med en alvorlig tekst om drabet på Olof Palme. På mäster Olofs tid. Om mordet på Olof Palme i 1986 og tiden, der gik i stå.
Afzelius mener selv, han har fået sat ord på det, som så mange svenskere tænker. Sangen handler ikke kun om personen Olof Palme, den handler om de holdninger, den medmenneskelighed som er gået tabt i det svenske samfund siden mordet.
Ideen til sangen fik Afzelius, da en af hans døtre for nylig spurgte, hvordan det var i Sverige før i tiden. Han troede, datteren mente under Anden Verdenskrig eller på Napoleons tid.
- Nej, far, jeg mener på Olof Palmes tid, svarede hun.
Vi får sangen om dengang Sverige var et respekteret navn, man kunne være stolt af landet, Sverige var den tredje verdens store ven, men i dag gør landet ingenting.
At hjælpe til var en filosofi på mäster Olofs tid.
Bjørn Afzelius ser på mig, også han er som svensker frustreret over mordet.
- Alt blev forkludret. Bevismaterialer blev ødelagt. Politiet fumlede, siger Bjørn Afzelius.
- Nej, far, jeg mener på Olof Palmes tid, svarede hun.
Vi får sangen om dengang Sverige var et respekteret navn, man kunne være stolt af landet, Sverige var den tredje verdens store ven, men i dag gør landet ingenting.
At hjælpe til var en filosofi på mäster Olofs tid.
Bjørn Afzelius ser på mig, også han er som svensker frustreret over mordet.
- Alt blev forkludret. Bevismaterialer blev ødelagt. Politiet fumlede, siger Bjørn Afzelius.
USA ta'r vennerne
I sangen Varannan damernar ironiserer Afzelius over kjønskvoteringen. Han ophøjer sig selv til cover-fyr på avisernes kvindetillæg. Er bevidst på politically wrong og kritiserer direkte kønskvoteringen, som den har udviklet sig i norden.
- Jeg skider på, hvilket køn folk har, bare de kan deres arbejde. Sverige har en uduelig kvindelig udenrigsminister, og en stor mandlig statsmand som vice-udenrigsminister. Det er helt at helvede til. Den rette mand eller kvinde på den rette plads. punktum.
I et desperat nummer på pladen anklager Afzelius USA for at have taget hans venner.
- Lennon er død, Elvis er død. Hvor er det forbandet! Amerika, du tager mine venner, synger Afzelius som en gal Neil Young til akkompagnement af en enkel, men meget overstyret guitar.
- Elvis var den første, jeg lyttede til. Han gav os rock'n'roll og blev siden slået ihjel af sin egen succes. John Lennon er det beatles-medlem jeg respekterede mest, selv om Paul McCartney absolut er en dygtig komponist, siger Afzelius.
Til foråret, ikke før, vil Afzelius med band turnere rundt i Danmark for at optræde med sine Tanker vid 50.
Lige nu skal Afzelius videre mod nye champagne-destinationer for at præsentere sit nye album. Med pladeselskabetd kreative koordinatorer som backing-group.